Terapia dla dzieci

Czym różni się słyszenie od słuchania?
Słyszenie to proces bierny, niezależnie od tego czy chcemy, czy nie chcemy dochodzą do nas dźwięki z otaczającego nas świata. Słuchanie jest natomiast procesem aktywnym polegającym na interpretacji dochodzących do nas dźwięków przez nasz mózg.

Czym jest uwaga słuchowa?
Prawidłowo wykształcona uwaga słuchowa to umiejętność słuchania, czyli odbierania, przetwarzania i prawidłowej interpretacji docierających do nas z otoczenia dźwięków.

Co powinno nas zaniepokoić i skłonić do badania uwagi słuchowej?

W przypadku dzieci, gdy:

  • mamy wrażenie, że dziecko nas nie słucha
  • jest nadmiernie pobudzone, nadmiernie ruchliwe lub zbyt wycofane
  • jest agresywne
  • ma kłopoty z pamięcią lub koncentracją
  • opóźnia się rozwój mowy
  • dysponuje małym zakresem słów
  • niewyraźnie wymawia słowa
  • mówi bardzo szybko
  • jąka się
  • przekręca wyrazy podczas mówienia lub czytania
  • ma kłopoty z liczeniem lub rozwiązywaniem zadań z treścią
  • ma trudności w nauce języków obcych
  • w rodzinie występuje lub dziecko ma stwierdzoną dysleksję, dysgrafię, dyskalkulię itp.
  • ma kłopoty ze snem
  • ma zaburzenia odżywiania
  • ma zaburzenia ze spektrum autyzmu, ADHD
  • szybko się męczy
  • dziecko źle reaguje na niektóre dźwięki np. dźwięk suszarki, miksera, szczekanie psa
  • dziecku przeszkadzają nawet bardzo ciche dźwięki np. wybudza się w nocy

Najczęstsze czynniki sprzyjające występowaniu zaburzeń uwagi słuchowej:

  • częste infekcje górnych dróg oddechowych
  • częste zapalenie ucha
  • powiększone migdały
  • astma lub alergie
  • wcześniactwo, problemy w trakcie ciąży lub okołoporodowe
  • traumatyczne przeżycia

Czym różni się odbieranie dźwięku drogą powietrzną od odbierania dźwięku drogą kostną?
Odbieranie dźwięku za pomocą narządu słuchu, na który składa się ucho zewnętrzne, środkowe i wewnętrzne, nazywane jest przewodnictwem powietrznym. Dźwięki odbieramy też drogą przewodnictwa kostnego, czyli całym naszym ciałem.

Czym się różni badanie słuchu od badania uwagi słuchowej?
Badanie słuchu bada poprawność słyszenia, czyli funkcjonowania narządu słuchu. Badanie uwagi słuchowej daje nam dodatkowo informacje nie tylko o tym, czy mózg odbiera dźwięki ale także  czy prawidłowo je interpretuje. Oprócz tego dowiadujemy się, czy mózg prawidłowo interpretuje kierunek, z którego dobiega dźwięk oraz czy odbieranie dźwięków nie jest opóźnione.

Na jakie sfery ma wpływ źle wykształcona uwaga słucha?
Na wszystkie sfery życia codziennego, na nasze ciało jak i na naszą psychikę.

Dlaczego sesje treningu słuchowego muszą odbywać się codziennie?
W celu wytworzenia nowych połączeń nerwowych lub odbudowania starych, systematyczna rehabilitacja ma kluczowe znaczenie. Bardzo ważna jest intensywna stymulacja i odpowiedni czas adaptacji.

Jaka muzyka wykorzystywana jest do Terapii Tomatisa?
W Terapii Tomatisa stosujemy wysokiej jakości nagrania muzyki Mozarta, chorałów gregoriańskich, waltzów oraz nagrań głosów mamy. W sesjach aktywnych bardzo ważna jest praca głosu z mikrofonem.

Dlaczego praca własnego głosu z mikrofonem jest ważna w Terapii Tomatisa?
Metoda Tomatisa opiera się na prawach, które mówią o tym, że głos ludzki zawiera tylko te częstotliwości, jakie słyszy ucho oraz że w wyniku ćwiczenia. W wyniku treningu słuchowego w naszym głosie pojawiają się nowe, wyćwiczone częstotliwości. Stąd bardzo ważne jest utrwalenie tego efektu poprzez pracę z mikrofonem.

Jak długo trwa terapia Metodą Tomatisa?
Czas trwania terapii ustalany jest indywidualnie na podstawie wyniku testu uwagi słuchowej. Każdy organizm inaczej znosi terapię i dlatego ważne jest stałe monitorowanie przebiegu i efektów terapii. Z tego powodu obecność terapeuty w trakcie przebiegu całej terapii jest niezbędna. Terapia jest indywidualna.

Jak długo trzeba czekać na efekty terapii Metodą Tomatisa?
Uzależnione jest to od indywidualnych cech każdego Klienta. Zdarza się, że pierwsze efekty widać już po trzech dniach, a czasami dopiero w przerwie między kolejnymi etapami. Najczęściej jednak Klienci obserwują zmiany w drugiej połowie pierwszego etapu.

Czy można uczestniczyć w terapii z innymi członkami rodziny?
Zaleca się, by udział w terapii brała cała rodzina, a w przypadku gdy w terapii uczestniczą dzieci, aby w terapii uczestniczyła ich mama. Jest to ważne, ponieważ czas ciąży ma istotny wpływ na rozwój dzieci, w tym na rozwój uwagi słuchowej.

Jakie są możliwe negatywne skutki treningu słuchowego?
Nie obserwuje się negatywnych skutków terapii, jednak warto korzystać z pomocy doświadczonego terapeuty, który przygotuje indywidualny przebieg terapii oparty na indywidualnych potrzebach Klienta.

Czy terapia nie jest niebezpieczna dla małego dziecka?
Wykwalifikowany terapeuta potrafi dostosować terapię do konkretnego etapu rozwojowego małego dziecka. Dodatkowo, konieczna jest stała obserwacja dziecka podczas przebiegu terapii aby szybko reagować na zachodzące zmiany.

Czy u dzieci autystycznych, upośledzonych, z zespołem Downa terapia również jest możliwa?
Tak, jednak u tych dzieci jest to terapia długotrwała.

Czy przeprowadzenie treningu będzie możliwe jeżeli dziecko nie będzie chciało zakładać słuchawek na uszy? Co wtedy można zrobić?
Najczęstszą przyczyną problemów z zakładaniem słuchawek są nadwrażliwości dotykowe w obrębie głowy. Warto wtedy poćwiczyć w domu noszenie na głowie zwykłych słuchawek przed rozpoczęciem treningu słuchowego. Jeżeli będzie to niewystarczające, stosowane są terapie w czasie snu lub za pomocą stymulatorów kostnych.

Czy można zrobić badanie uwagi słuchowej małemu dziecku (czy dziecko będzie w stanie zlokalizować dźwięk i odpowiedzieć na pytania)?
Wykwalifikowany i doświadczony terapeuta potrafi wykonać badanie uwagi słuchowej małemu dziecku obserwując jego odruchy bezwarunkowe i reakcje na dźwięki.

Czy istnieją przeciwwskazania do uczestnictwa w terapii?
Wykwalifikowany terapeuta przygotuje program terapii Metodą Tomatisa dla praktycznie każdego. Po kompletnej diagnozie terapeuta poinformuje o warunkach przystąpienia do terapii np. skieruje na usunięcie korka woskowinowego do laryngologa.

Co można robić podczas terapii a czego robić nie można?
W początkowych etapach terapii nie można czytać. Podczas terapii nie używamy komputera, telefonu czy tabletu. Nie wskazane jest również gryzienie czy żucie. Czyli całkowity zakaz jedzenia  oraz rozmowy. Terapia polega na tym iż w czasie słuchania nie można mówić.

Zalecane jest m.in. relaksowanie się, spanie, układanie puzzli, granie w gry planszowe i inne formy prac manualnych.

Naszym celem jest poprawa funkcjonowania dziecka w środowisku  przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym.

Wykorzystujemy  podczas terapii  różnego rodzaju:

  1. Gry i zabawy edukacyjne- kolorowanki , układanki , rebusy , gry planszowe, memory,
  2. Wykonywanie samodzielnie wiele prac manualnych według własnej wyobraźni.
  3. Metodę wzmacniania pozytywnego- za każdy sukces dziecko dostaje wiele pochwał i nagród

Dlatego  podczas terapii dziecko nabywa umiejętności:

  1. poprawą koordynacji wzrokowo – ruchowej
  2. usprawnieniem małej motoryki
  3. poprawą koncentracji
  4. poprawą pamięci i spostrzegawczości
  5. usprawnianiem myślenia przyczynowo-skutkowego i logicznego
  6. rozwijaniem wyobraźni
  7. poprawą koordynacji ruchowej